Hoe duur is een glas-in-lood paneel?
De prijs van een glas-in-lood paneel wordt bepaald door de arbeid die het kost om het paneel te maken, opgeteld bij de kosten van het glas, loodprofiel en de andere materialen. Hoe ingewikkelder en/of uit hoe meer stukken glas het paneel bestaat hoe duurder het zal worden. Een simpel paneel met alleen rechte vakken is natuurlijk veel sneller te maken dan een ingewikkeld paneel met veel vrije vormen. Ook het soort/merk/type en de kleur van het glas heeft invloed op de prijs. Zo is mondgeblazen of handgegoten glas veel duurder dan machinaal glas en zijn de rood en oranje tinten duurder dan andere kleuren.

Waarom ziet het lood bij een nieuw paneel er zo zilverkleurig uit?
Nieuwe loodprofielen en de soldeerpunten zien er zilverkleurig uit. Het zal jaren duren voordat het lood en de soldeerpunten door oxidatie een donker uiterlijk krijgen. Tussen dubbelglas geplaatst, zal het lood helemaal niet oxideren en blijft er zilverkleurig uitzien. De meeste mensen vinden het mooier wanneer het lood en de soldeerpunten een wat oudere uitstraling hebben. Dit kan door het lood te patineren (chemisch verouderen) waardoor het donker wordt.

Hoe stevig is glas-in-lood?
Een goed gemaakt glas-in-lood paneel is erg stevig. Door gebruik te maken van staallood in het ontwerp zal dit nog steviger worden. Zonder staallood is de kans groot dat het paneel gaat buigen of zakken. Een gekit paneel zal nog steviger aanvoelen en is tevens wind en water dicht.

Is een glas-in-lood paneel wel stevig genoeg om op te hangen?
Alle glas-in-lood panelen die moeten hangen zijn voorzien van verstevigd staallood rondom het paneel. Hierdoor kunnen ze hangen of rechtop worden gezet zonder door te buigen. Bij grotere panelen of erg brede panelen is dit echter niet voldoende en zal er een stalen of houten frame omheen geplaatst moeten worden.

Wat is staallood?
Staallood is lood met in de kern een stalen strip. Hier is van de buitenkant niets van te zien. Door de stalen strip kan het paneel wel iets buigen maar zal het daarna weer in de oude staat terug komen. Staallood is ontwikkeld ter vervanging van windijzers die vroeger aan de buitenkant op de panelen gesoldeerd zaten.

Kan glas-in-lood in/tussen dubbelglas worden gezet?
Natuurlijk is glas-in-lood is in dubbelglas te plaatsen. Dit heeft echter voor en nadelen:

1. De voordeel hiervan zijn, dat het paneel makkelijk is schoon te maken en dat men profiteert van de extra isolerende werking van het dubbele glas.

2. De nadelen zijn, dat het glas aan beide kanten van het paneel licht spiegelen en het glas-in-lood tussen het dubbelglas minder goed te zien is, dit met name als men van buiten naar binnen kijkt.

3. Aangezien panelen tussen dubbel glas luchtdicht zijn, behouden deze de zilverkleurige uitstraling van nieuw lood en soldeerpunten van een nieuw paneel. Dit kan voorkomen worden door het paneel te patineren (chemisch verouderen) voor de plaatsing tussen het dubbele glas.

Krijg ik garantie op glas-in-lood in/tussen dubbel glas?
Tussen dubbelglas kan de temperatuur wel oplopen tot wel 100°C. Hoewel de glaszetter met uiterste zorg de panelen maken kunnen ze niet garanderen dat deze bij die hoge temperaturen ook goed blijven. Het kan dus gebeuren dat in de loop van de tijd het glas-in-lood paneel tegen het buitenste glas zakt of dat het lood iets wit gaat uitslaan.

Welke soorten isolatieglas bestaan er?
Er bestaan erg veel soorten en types glas. Er zijn ontelbaar veel structuren en kleuren verkrijgbaar. In glas-in-lood worden er in principe twee typen glas het meest gebruikt, dit zijn handgemaakt en machinaal vervaardigd glas. Handgemaakt glas bestaat in hoofdlijn uit twee soorten, mondgeblazen en tafelgegoten. Hoewel dit erg mooi glas is en bij restauraties ook puur noodzakelijk, is dit erg duur glas. Het machinaal vervaardigde isolatieglas is een stuk voordeliger en zal dan ook meestal voor nieuwe projecten gebruikt worden.

Hoe kan ik een glas-in-lood paneel veilig vervoeren?
Pak het paneel niet op bij één punt, maar pak het paneel op met twee handen aan de lange kant van het paneel zodat het gewicht het best verdeeld is. Vervoer in de auto zonder glasbok kan het beste plat gebeuren, bijvoorbeeld op een plank voor het makkelijk oppakken en in de auto zetten. Zet het paneel het liefst met de lange kant verticaal op de grond tegen een muur weg tijdens opslag, op deze manier is het raam het minst kwetsbaar.